Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa w Internecie.
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z infolinią banku.
Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia o nieuprawniony dostęp do Twojego konta, w każdej chwili możesz:
Pamiętaj, że:
Bezpiecznie w sieci – nowa usługa mObywatel 2.0
mObywatel uruchomił nową usługę, dzięki której można zgłosić między innymi:
* złośliwą stronę internetową (próbę wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy),
* podejrzaną wiadomość SMS (podejrzaną treść lub nadawcę),
* podejrzaną wiadomość e-mail (podejrzane załączniki, szantaż lub phishing),
* oszustwo (fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje).
Aby było możliwe korzystanie z usługi, należy pobrać najnowszą wersję aplikacji mObywatel 2.0 (od wersji 4.39 lub nowszej) i mieć w niej potwierdzoną tożsamość, czyli dodany jeden z czterech pierwszych dokumentów: mDowód, Diia.pl, Legitymacja studencka lub Legitymacja szkolna.
Za pomocą aplikacji można również włączyć alerty z ostrzeżeniami o zagrożeniach w Internecie. Będą wówczas wysyłane aktualne informacje o nadużyciach w sieci, na przykład o atakach cyberprzestępców.
Uruchomienie powiadomienia PUSH na telefonie następuje po wybraniu na ekranie startowym usługi Bezpiecznie w sieci oraz opcji Włącz powiadomienia.
W każdej chwili powiadomienia można wyłączyć poprzez wybór Menu / Więcej / Powiadomienia. W tym miejscu należy odznaczyć otrzymywanie powiadomień z usługi Bezpiecznie w sieci.
Więcej informacji mObywatel 2.0 – Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli
Przestępcy tworzą strony internetowe udające strony różnych banków, żeby zdobyć dane dostępowe
do kont Klientów!
Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki np. Google. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku https://ekonto.bspruszczgd.pl lub https://bspruszczgd.pl
Więcej informacji:
PAMIĘTAJ!
Próbują wymusić zainstalowanie aplikacji lub otwarcie przesłanego linku pod pozorem nieuregulowanej płatności, czy faktury,
powiadomienia o kwarantannie, o terminie szczepienia, czy nawet wizycie u fryzjera!
Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Twoim Banku.
Dowiedz się więcej o 3D Secure >>
Ostrzegamy przed fałszywą stroną, na której oszuści oferują zwrot 300 zł za szczepienie. Jeżeli Klient wprowadzi tam swoje hasło do banku, trafi ono bezpośrednio do oszustów, którzy wykorzystają je do kradzieży środków.
Wygląd strony jest łudząco podobny do rządowych witryn. Użyto na niej polskiego godła i napisu “gov.pl”, używanego przez państwowe instytucje. Na stronie możemy przeczytać: “Odbierz 300 zł za szczepienie od Prezydenta Andrzeja Dudy”. Pieniądze mają pochodzić z nieistniejącego programu “Wsparcie”, uruchomionego rzekomo 12 stycznia 2022 roku. Oszukańcza strona informuje, że otrzymają je “wszyscy Polacy, którzy przeszli pełen cykl szczepienia”.
Niebezpieczna strona:
gov.pl-covid[.]pl